خرید و فروش انواع فلزیاب و گنجیاب09035941888

تهران- بزرگراه فتح - منطقه 18

امکان خرید حضوری

09035941888

پشتیبانی 24 ساعته

09196838284

پشتیبانی 24 ساعته

فلزیاب چگونه کار می کند

فلزیاب چگونه کار می کند و از چه فناوریهایی استفاده می کند؟

فلزیاب چگونه کار می کند

فلزیاب چگونه کار می کند؟

فلزیاب چگونه کار می کند از سؤالات پرتکرار است. یک فلزیاب دارای سیم‌پیچ جستجو است که میدان الکترومغناطیسی تولید می‌کند. میدان تولید شده به زیر زمین نفوذ پیدا می‌کند و اگر شی فلزی در آنجا قرار داشته باشد میدان الکترومغناطیسی خود را ارسال می‌کند. فلزیاب با دریافت سیگنال از شی فلزی به کاربر هشدار می‌دهد. در این مطلب به بررسی کار فلزیاب می‌پردازیم. چنانچه برای شما نیز کار فلزیاب سؤال است تا آخر مطلب همراه ما باشید.

اجزای فلزیاب برای کارکرد آن

  • جعبه کنترل

جعبه کنترل دارای قطعات الکترونیکی است که سیگنال ارسالی تولید می‌شود. سیگنال ارسالی از هدف نیز توسط این قسمت دریافت می‌شود و پردازش انجام می‌گیرد.

  • سیم‌پیچ جستجو

سیم پیج میدان الکترومغناطیسی را تولید می‌کند و به زمین منتقل می‌کند و میدان الکترومغناطیسی از هدف را دریافت می‌کند.

  • انتقال میدان الکترومغناطیسی (فقط نمایش بصری – آبی)

میدان الکترومغناطیسی به اهداف انرژی می‌دهد تا آنها را پیدا کند.

  • هدف

هدف می‌تواند هر جسم فلزی باشد که فلزیاب می‌تواند جستجو کند.

  • هدف ناخواسته

اهدافی هستند که احتمال دارد فلزی یا غیرفلزی باشند. این اهداف بر سر راه فلزیاب قرار می‌گیرند و فلزیاب باید تشخیص دهد که هدف موردنظر است یا خیر.

  • دریافت میدان الکترومغناطیسی (فقط نمایش بصری – زرد)

این میدان توسط اهداف تولید می‌شود و توسط سیم‌پیچ جستجو دریافت می‌گردد.

  • پاسخ هدف (فقط نمایش بصری – سبز)

هنگامی که هدف موردنظر شناسایی می‌شود یک هشدار بوق مانند یا تصویری به کاربر داده می‌شود تا اطلاع یابد.

فناوری‌ های استفاده شده برای اینکه بدانیم فلزیاب چگونه کار می کند؟

فلزیاب‌ها از ۳ فناوری زیر استفاده می‌کنند:

در ادامه هر کدام را کامل شرح می‌دهیم.

فرکانس بسیار کم (VLF) برای پاسخ به سوال فلزیاب چگونه کار می کند؟

در فلزیابی که به کمک این فناوری محبوب کار می‌کند ۲ سیم‌پیچ مجزا وجود دارد. سیم‌پیچ فرستنده که در حلقه بیرونی قرار دارد و سیگنال را هزاران بار در جهت‌های مختلف ارسال می‌کند. تعداد دفعاتی که جهت جریان در هر ثانیه تغییر می کند، فرکانس واحد را تعیین می‌کند.

سیم‌پیچ گیرنده در حلقه داخلی قرار دارد. این سیم‌پیچ فرکانس‌های ارسالی از سمت هدف را دریافت می‌کند. سیم‌پیچ گیرنده کاملاً از میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط سیم‌پیچ فرستنده محافظت می‌شود. فلزیاب بر اساس قدرت میدان الکترومغناطیسی می‌تواند عمق هدف را بررسی کند.

هرچه هدف از سطح زمین دورتر باشد قدرت میدان کم‌تر است. فلزیاب فرکانسی به کمک تغییر فاز می‌تواند هدف را پیدا کند. تغییر فاز تفاوت در زمان‌بندی بین فرکانس سیم‌پیچ فرستنده و فرکانس هدف است.

القای پالس PI

استفاده از القای پالس کم‌تر استفاده می‌شود. در این حالت یک سیم‌پیچ می‌تواند به‌عنوان فرستنده و گیرنده عمل کند. در بعضی از فلزیاب‌های دیگر شاید از ۲ یا ۳ سیم‌پیچ استفاده شود. هر پالس یک میدان مغناطیسی تولید می‌کند و ارسال می‌شود. سپس پالس بازتابی از سیم‌پیچ عبور می‌کند که ۳۰ میکروثانیه طول می‌کشد.

هر فلزیاب مبنی بر PI در ثانیه 100 پالس ارسال می‌کند. این مقدار پالس می‌تواند در فلزیاب‌های متفاوت تغییر کند. زمانی که پالس ارسالی به هدف می‌رسد یک پالس اضافه بر آن تولید می‌کند و باعث می‌شود تا پالس ارسالی زمان بیشتری طول بکشد تا به فلزیاب برسد. این‌گونه است که فلزیاب وجود هدف را تشخیص می‌دهد.

آشکارسازهای مبتنی بر PI در تشخیص خوب نیستند؛ زیرا طول پالس منعکس شده فلزات مختلف به‌راحتی جدا نمی‌شود. بااین‌حال، آنها در بسیاری از موقعیت‌هایی که فلزیاب‌های مبتنی بر VLF با مشکل مواجه می‌شوند، مفید هستند.

نوسان فرکانس ضربان (BFO)

در سیستم BFO دو سیم‌پیچ وجود دارد. یک سیم‌پیچ بزرگ در سر جستجو و یک سیم‌پیچ کوچک‌تر در داخل جعبه کنترل قرار دارد. زمانی که فلزیاب از روی یک شی فلزی عبور کند آن شی یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که با فرکانس‌های رادیویی سیم‌پیچ تداخل پیدا می‌کنند و از همین طریق فلزیاب متوجه هدف می‌شود.

سادگی سیستم‌های مبتنی بر BFO به آنها اجازه می‌دهد تا با هزینه بسیار پایین تولید و فروخته شوند. اما این آشکارسازها سطح کنترل و دقت ارائه شده توسط سیستم‌های VLF یا PI را ارائه نمی‌دهند.

سخن نهایی

در این مطلب به سؤال فلزیاب چگونه کار می کند پاسخ دادیم و کارکرد آن را از طریق ۳ فناوری بررسی کردیم. هر فلزیابی که تولید می‌شود بر اساس یکی از این ۳ فناوری کار می‌کند. درصورتی‌که هنوز به جواب سؤال خود نرسیده‌اید با کارشناسان سایت فلزیاب طلا در تماس باشید تا راهنمایی کامل‌تری را دریافت کنید.

 

فهرست مطالب

بهترین فلزیاب ها کدامند

بهترین فلزیاب ها کدامند بهترین فلزیاب شرکت ماکان فلزیاب با بکارگیری مهندسان و افراد متخصص در زمینه ساخت فلزیاب و معدنیاب حفره یاب  همواره سعی دارد تا

ادامه مطلب »
تعمیر انواع فلزیاب

تعمیر انواع فلزیاب

تعمیر انواع فلزیاب را یاد بگیرید تعمیر انواع فلزیاب را با هم بررسی کنیم. تصور کنید در حال انجام جستجو با دستگاه فلزیاب خود هستید

ادامه مطلب »

نمایندگی خرید فلزیاب

نمایندگی خرید فلزیاب سلام خدمت تمام دوستان و همراهان همیشگی؛ در این مقاله کوتاه قصد داریم درباره ی خرید وفروش انواع فلزیاب ها صحبت کنیم.

ادامه مطلب »

Send Us A Message

تماس با ما